Forum BMW M-Power Club Toruń Strona Główna BMW M-Power Club Toruń
FORUM PASJONATÓW MARKI BAYERISCHE MOTOREN WERKE
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Bawarskie Zakłady Silnikowe...trochę historii (wg...netu)
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum BMW M-Power Club Toruń Strona Główna -> Galerie / Historia BMW
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
misiek666
Administrator
Administrator



Dołączył: 22 Wrz 2006
Posty: 2671
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: dolnyśląsk
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 13:56, 16 Lis 2007    Temat postu: Bawarskie Zakłady Silnikowe...trochę historii (wg...netu)

BMW - (niem. Bayerische Motoren Werke, pol. Bawarskie Zakłady Silnikowe) - niemieckie przedsiębiorstwo produkujące samochody osobowe i motocykle oraz skutery pod marką BMW. Siedziba przedsiębiorstwa znajduje się w Monachium, w kraju związkowym Bawaria. BMW jest właścicielem również innych marek samochodów: Mini, Rolls-Royce, a także stajni BMW Sauber w Formule 1. Zespół nie jest jedyną formą zaangażowania przedsiębiorstwa w sporty motorowe.
Modele i serie produkcyjne
BMW 1-serii
BMW 3-serii
BMW 5-serii
BMW 6-serii
BMW 7-serii
BMW 8-serii
BMW X Serii
BMW Z 1/3/4/8
BMW M 3/5/6

* 1916 Utworzenie fabryki samolotów Bayerische Flugzeug-Werke (BFW)
* 1917 Zmiana nazwy spółki Rapp-Motorenwerke na Bayerische Motoren Werke GmbH
* 1918 Przekształcenie w spółkę akcyjną.
* 1923 Wykonanie pierwszego motocykla BMW.
* 1928 Powstaje oddział przedsiębiorstwa BMW w Eisenach, gdzie rozpoczęto produkcję pierwszych samochodów o nazwie Dixi, wzorowanych na angielskich autach Austin Seven.
* 1944 Znaczne zniszczenie zakładów w Monachium przez bombardowania alianckie.
* 1945 Uruchomienie zakładu naprawczego pojazdów wojsk okupacyjnych.
* 1948 Wznowienie produkcji motocykli po zniszczeniach wojennych i po przegranej wojnie.
* 1952 Wytwarzanie samochodów w Monachium.
* 1970 Utworzenie fundacji Herbert Quandt Stiftung.
* 1972 Utworzenie działu sportu firmy BMW-BMW Motorsport GmbH.
* 1985 Utworzenie spółki BMW Technik GmbH do prac badawczo-rozwojowych.
* 1990 Otwarcie centrum badawczego Forschungs- und Ingenieurzentrums FIZ.
*1994 Wykupienie przedsiębiorstwa Rover Group.
* 1998 Nabycie marki Rolls-Royce.
* 2000 Utworzenie fundacji Eberhard v. Kuenheim Stiftung.
* 2000 Sprzedaż przedsiębiorstwa Rover.
* 2005 Zakup wyścigowego teamu Sauber.

Od początku lat 70. XX w. koncern BMW wprowadził jednolite nazewnictwo produkowanych modeli aut, tzw. serie, mówiące o klasie i wielkości samochodu. Popularne wśród aut marki BMW trzycyfrowe oznaczenia mówią o serii oraz o pojemności silnika, gdzie pierwsza cyfra oznacza serię a dwie pozostałe zazwyczaj pojemność silnika. Literka 'd' na końcu oznaczenia informuje nas, ze w danym samochodzie pracuje silnik wysokoprężny; literka 'C' o tym, że jest to coupe (oznaczenie od modelu E46); literka x o tym, że jest to samochód w wersji z napędem typu 4x4; natomiast dodatkowy wyraz 'touring' oznacza, ze mamy do czynienia z samochodem w wersji kombi. Precyzyjnie przestrzegane zasady oznaczeń uległy ostatnio rozluźnieniu, czego przykładem są modele 318i (silnik o pojemności 2 litra); zapowiedziane na wrzesień 2006 modele serii 3 z benzynowymi, trzylitrowymi silnikami turbodoładowanymi oznaczone jako 335i (choć tu wyjątek zrobiono już w latach 80-tych wypuszczając na rynek model E23 745i z 3,5-litrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym); oraz sprzedawane już pojazdy serii 5 z silnikiem 3.0l diesel bi-turbo, oznaczone jako 535d. Natomiast jeśli chodzi o modele M (M od Motorsport), to występuje wtedy jedynie oznaczenie główne serii poprzedzone litera "M", np. M1, M3, M5, M6. Modele serii M charakteryzują się dodatkowymi akcentami sportowymi oraz posiadają silniki o zwiększonej mocy. Seria roadsterów Z, mająca jak do tej pory czterech przedstawicieli (Z1, Z3, Z4, Z8 ) nie ujawnia w oznaczeniach pojemności silnika. Pojazdy BMW uważane na ogół jako odznaczające się przemyślaną konstrukcją i solidnym wykonaniem są nabywane przez użytkowników znających się na rzeczy i dysponujących względnie znacznymi środkami finansowymi, BMW, w powszechnej opinii, nie może być tani, ponieważ potencjalni klienci straciliby zaufanie do marki, jednak wóz jest wart swej ceny.

* seria 1 - najmniejsze modele marki BMW klasy kompakt. W roku 2006 do klientów trafiło 151.981 egzemplarzy z tej serii, co stanowiło 12,8% rocznego zbytu. Jest to trzecia pod względem ilości sprzedanych samochodów seria produkcyjna w koncernie BMW.
W odróżnieniu od swoich konkurentów (np. Audi A3, Alfa Romeo 147) BMW serii 1 jest jedynym w klasie samochodów kompaktowych pojazdem z napędem na tylną oś.
Samochód ten został wprowadzony do sprzedaży w roku 2004 w wersji 5- drzwiowej, w marcu 2007 roku został przeprowadzony liftig tego modelu, a w czerwcu 2007 roku do sprzedaży oddano 3- drzwiową wersję “jedynki”. Obecnie samochód jest dostępny w siedmiu wersjach silnikowych.
Podczas 62 Międzynarodowej Wystawy Samochodowej we Frankfurcie nad Menem we wrześniu 2007 roku (Internationale Automobil- Ausstellung = IAA) BMW zaprezentowało 2-drzwiową wersję coupe tego samochodu. Na wiosnę 2008 roku zapowiedziano już otwartą wersję kabrioletu na podstawie karoserii coupe.

Wersje nadwozia / wersje silnikowe
Wersje nadwozia
Kod produkcyjny Typ nadwozia Wersja
E87 Hatchback Wersja 5- drzwiowa
E81 Hatchback Wersja 3- drzwiowa
E82 Coupe Wersja 2- drzwiowa
E88 Kabriolet Wersja 2- drzwiowa
Wersje silnikowe
Model Cylindry Pojemność Moc maksymalna Maks. moment obrotowy Typ nadwozia
Silniki benzynowe
116i 4 1.597 cm3 90 kW (122 KM) przy 6.000 obr/min 160 Nm przy 4.200 obr/min E87, E81
118i 4 1.995 cm3 105 kW (143 KM) przy 6.000 obr/min 190 Nm przy 4.500 obr/min E87, E81
120i 4 1.995 cm3 125 kW (170 KM) przy 6.700 obr/min 210 Nm przy 4.250 obr/min E87, E81
130i 6 2.996 cm3 195 kW (265 KM) przy 6.600 obr/min 315 Nm przy 2.500 obr/min E87, E81
135i 6 2.979 cm3 225 kW (306 KM) przy 5.800 obr/min 400 Nm przy 1.300 obr/min E82, E88
Silniki wysokoprężne
118d 4 1.995 cm3 105 kW (143 KM) przy 4.000 obr/min 300 Nm przy 2.000 obr/min E87, E81
120d 4 1.995 cm3 130 kW (177 KM) przy 4.000 obr/min 350 Nm przy 1.750 obr/min E87, E81, E82
123d 4 1.995 cm3 150 kW (204 KM) przy 4.400 obr/min 400 Nm przy 2.000 obr/min E87, E81, E82

* seria 3 - samochody klasy średniej. Jest to najważniejsza pod względem ilości wyprodukowanych i sprzedanych samochodów seria produkcyjna w koncernie BMW. W roku 2006 z tej serii sprzedano 508.479 modeli, co stanowiło 42,9% rocznego zbytu. W klasie średniej modele serii 3 konkurują z takimi samochodami jak np. Audi A4, Mercedes klasy C.
Poprzednikiem serii 3 były popularne w latach 60-tych modele serii 02, do której należał między innymi sławny model 2002 . Pierwsza "trójka" (kod produkcyjny E21) została zaprezentowana w 1975 roku i była produkowana do roku 1983.
Obecnie dostępne na światowych rynkach modele BMW serii 3 należą do piątej generacji tej serii i są dostępne w czterech wersjach nadwozia. Pierwszą wersją oddaną do sprzedaży był w marcu 2006 roku 4-drzwiowy sedan. Sześć miesięcy później we wrześniu 2006 zaprezentowano 5-drzwiową wersję kombi. Kolejno we wrześniu 2006 roku i w marcu 2007 do sprzedaży trafiły wersje coupe i kabriolet. W porównaniu z poprzednimi edycjami serii 3 te dwa modele znacznie odróżniają się stylistycznie od wersji sedan i kombi. Między innymi zostały zmienione: przednia maska, optyka przedniego zderzaka i przednich świateł, przez co przód samochodu wydaje się bardziej płaski i aerodynamiczniej uformowany. Sylwetka samochodu została znacznie wysmuklona, także zmodyfikowano tył auta zmieniając całkowicie optykę tylnych świateł. Modyfikacje te mają podkreślić dynamiczny i sportowy charakter tych samochodów i wyróżnić ich indywidualność w klasie średniej. Nowością w koncernie BMW jest zastosowany w kabriolecie składany metalowy dach.
Podczas Międzynarodowej Wystawy Samochodowej we Frankfurcie nad Menem we wrześniu 2007 roku BMW zaprezentowało 4 edycję sportowej wersji "trójki" M3 opartej na aktualnym nadwoziu coupe. Specjalnie dla tego modelu został zaprojektowany przez spółkę działu sportu firmy BMW (BMW Motorsport GmbH) wysokoobrotowy 4 litrowy silnik V8 o mocy 420KM. Jest to pierwsza osmiocylindrowa jednostka napędowa V8, która znalazła zastosowanie w samochodzie serii 3.

Wersje nadwozia / wersje silnikowe
Wersje nadwozia
Kod produkcyjny Typ nadwozia Wersja
E90 Sedan Wersja 4- drzwiowa
E91 Kombi Wersja 5- drzwiowa
E91 Coupe Wersja 2- drzwiowa
E92 Kabriolet Wersja 2- drzwiowa
Wersje silnikowe
Model Cylindry Pojemność Moc maksymalna Maks. moment obrotowy Typ nadwozia
Silniki benzynowe
318i 4 1.995 cm3 105 kW (143 KM) przy 6.000 obr/min 190 Nm przy 4.250 obr/min E90, E91
320i 4 1.995 cm3 125 kW (170 KM) przy 6.700 obr/min 210 Nm przy 4.250 obr/min E90, E91, E92, E93
325i[1] 6 2.996 cm3 160 kW (218 KM) przy 6.100 obr/min 270 Nm przy 2.400 obr/min E90, E91, E92, E93
330i[2] 6 2.996 cm3 200 kW (272 KM) przy 6.700 obr/min 320 Nm przy 2.750 obr/min E90, E91, E92, E93
335i[3] 6 2.979 cm3 225 kW (306 KM) przy 5.800 obr/min 400 Nm przy 1.300 obr/min E90, E91, E92, E93
M3 8 3.999 cm3 309 kW (420 KM) przy 8.300 obr/min 400 Nm przy 3.900 obr/min E92
Silniki wysokoprężne
318d 4 1.995 cm3 105 kW (143 KM) przy 4.000 obr/min 300 Nm przy 1.750 obr/min E90, E91, E92, E93
320d 4 1.995 cm3 130 kW (177 KM) przy 4.000 obr/min 350 Nm przy 1.750 obr/min E90, E91, E92
325d 6 1.995 cm3 145 kW (197 KM) przy 4.000 obr/min 400 Nm przy 1.300 obr/min E90, E91, E92, E93
330d[4] 6 1.995 cm3 170 kW (231 KM) przy 4.000 obr/min 500 Nm przy 1.750 obr/min E90, E91, E92, E93
335d 6 1.995 cm3 210 kW (286 KM) przy 4.400 obr/min 580 Nm przy 1.750 obr/min E90, E91, E92

* seria 5 - samochody klasy średniej wyższej. W koncernie BMW modele serii 5 pod względem ilości sprzedanych samochodów ustępują miejsca tylko modelom serii 3. W roku 2006 sprzedano 232.193 "piątek", co stanowiło 19,6% rocznego zbytu. W swojej klasie samochodowej modele serii 5 konkurują z takimi samochodami jak np. Audi A6, Mercedes klasy E, Alfa Romeo 166.
Pierwszy model z serii 5, 4-drzwiowy sedan (kod produkcyjny E12) trafił do sprzedaży w roku 1972 i był produkowany do roku 1981. Od tego modelu rozpoczęto w koncernie BMW nowe jednolite nazewnictwo dla wszystkich aut z podziałem na serie produkcyjne. Nazewnictwo te, podział na serie produkcyjne stosowane jest aż do dnia dzisiejszego. Dopiero w roku 1991 BMW zdecydowało się na poszerzenie serii 5 o drugą wersję nadwozia, był to 5-drzwiowy kombi /touring (kod produkcyjny E34).
Obecnie w produkcji jest już piata generacja samochodów BMW serii 5, które dostępne są od 2003 roku w dwóch wersjach nadwozia. W maju 2005 roku do sprzedaży oddano sportową wersję "piątki" M5. Jednostką napędową M5 jest wysokoobrotowy 5-litrowy silnik V10. Dział sportu firmy BMW (BMW Motorsport GmbH) podczas projektowania tego silnika wzorował się i korzystał z technologii zastosowanej w jednostkach napędowych BMW z Formuły 1. Jest to jedyny dziesięciocylindrowy silnik produkowany przez BMW.
We wrześniu 2006 roku BMW zaprezentowało trzecią wersję nadwozia. Jest to 4-drzwiowy sedan, którego rozstaw osi w porównaniu z wersją podstawową powiększono o 140 mm. Samochód ten jest produkowany w fabryce BMW w chińskim mieście Shenyang. Model ten nie jest dostępny w Europie. Jego całkowita produkcja przeznaczona jest wyłącznie na potrzeby rynku chińskiego.

Wersje nadwozia / wersje silnikowe

Wersje nadwozia
Kod produkcyjny Typ nadwozia Wersja
E60 Sedan Wersja 4- drzwiowa
E61 Kombi Wersja 5- drzwiowa
E60 China Sedan Wersja 4- drzwiowa
Wersje silnikowe
Model Cylindry Pojemność Moc maksymalna Maks. moment obrotowy Typ nadwozia
Silniki benzynowe
520i 4 1.995 cm3 125 kW (170 KM) przy 6.700 obr/min 210 Nm przy 4.250 obr/min E60, E61
523i 6 2.497 cm3 140 kW (190 KM) przy 6.100 obr/min 240 Nm przy 3.500 obr/min E60, E61
525i 6 2.996 cm3 160 kW (218 KM) przy 6.100 obr/min 270 Nm przy 2.400 obr/min E60, E61
530i 6 2.996 cm3 200 kW (272 KM) przy 6.700 obr/min 320 Nm przy 2.750 obr/min E60, E61
540i 8 4.000 cm3 225 kW (306 KM) przy 6.300 obr/min 390 Nm przy 3.500 obr/min E60, E61
550i 8 4.799 cm3 270 kW (367 KM) przy 6.300 obr/min 490 Nm przy 3.400 obr/min E60, E61
M5 10 4.999 cm3 373 kW (507 KM) przy 7.750 obr/min 520 Nm przy 6.100 obr/min E60, E61
Silniki wysokoprężne
520d 4 1.995 cm3 130 kW (177 KM) przy 4.000 obr/min 350 Nm przy 1.750 obr/min E60, E61
525d 6 2.993 cm3 145 kW (197 KM) przy 4.000 obr/min 400 Nm przy 1.300 obr/min E60, E61
530d 6 2.993 cm3 173 kW (235 KM) przy 4.000 obr/min 500 Nm przy 1.750 obr/min E60, E61
535d 6 2.993 cm3 210 kW (286 KM) przy 4.400 obr/min 580 Nm przy 1.750 obr/min E60, E61

* seria 6 - sportowe, luksusowe samochody coupe klasy wyższej. W roku 2006 koncern BMW sprzedał 21.947 aut tej serii, co stanowiło około 2% rocznego zbytu. W tej klasie modele BMW serii 6 konkurują z takimi samochodami jak: Mercedes SL, czy też Jaguar XK.
Pierwszy coupe serii 6 został zaprezentowany w 1976 roku (kod produkcyjny E24), była to trzecia, po serii 5 i serii 3, seria produkcyjna w której zastosowano nowe nazewnictwo z podziałem na serie produkcyjne. Do 1978 roku samochody serii 6 były produkowane całkowicie przez firmę Karmann. Jednak problemy z jakością zmusiły koncern BMW by przenieść montaż do własnej fabryki, a wkład firmy Karmann ograniczony został tylko do produkcji karoserii. W latach 1976 – 1989 wyprodukowano łącznie 86.219 samochodów z serii 6.
Cyfra 6 nie występowała przez kolejnych 15 lat w nazewnictwie w modelach BMW. Jako następcę tego modelu BMW wprowadziło w 1989 roku samochód nowej serii 8 (kod produkcyjny E31). Dopiero w roku 2004 na rynkach pojawił się nowy sportowy coupe, którego nazwę rozpoczyna cyfra „sześć”. Pół roku później serię 6 powiększono o luksusowy kabriolet. A w roku 2005 do nabywców oddano sportową wersję M6 o nadwoziu coupe i kabriolet. Jednostką napędową w tych modelach jest zastosowany również w samochodzie M5 dziesięciocylindrowy silnik V10 o mocy 507KM.

Wersje nadwozia / wersje silnikowe
Wersje nadwozia
Kod produkcyjny Typ nadwozia Wersja
E63 Coupe Wersja 2- drzwiowa
E64 Kabriolet Wersja 2- drzwiowa
Wersje silnikowe
Model Cylindry Pojemność Moc maksymalna Maks. moment obrotowy Typ nadwozia
Silniki benzynowe
630i 6 2.996 cm3 200 kW (272 KM) przy 6.700 obr/min 320 Nm przy 2.750 obr/min E63, E64
650i 8 4.799 cm3 270 kW (367 KM) przy 6.300 obr/min 490 Nm przy 3.400 obr/min E63, E64
M6 10 4.999 cm3 373 kW (507 KM) przy 7.750 obr/min 520 Nm przy 6.100 obr/min E63, E64
Silniki wysokoprężne
635d 6 2.993 cm3 210 kW (286 KM) przy 4.400 obr/min 580 Nm przy 1.750 obr/min E63, E64

* seria 7 - luksusowe limuzyny klasy wyższej. W roku 2006 do klientów trafiło 50.227 egzemplarzy z tej serii, co stanowiło 4,2% rocznego zbytu. Modele z serii 7 to największe i najbardziej prestiżowe samochody marki BMW, które w tej klasie konkurują z takimi samochodami jak: Audi A8, Mercedes klasy S, Jaguar XJ, czy też Lexus LS.
Pierwszy samochód o oznaczeniu 7 trafił do sprzedaży w październiku 1977 roku (kod produkcyjny E23) i był produkowany do roku 1988. Obecnie w produkcji znajdują się modele czwarte generacji „siódemki”, które na rynku są już od 2002 roku. Obok podstawowej wersji nadwozia (4-drzwiowy sedan) w sprzedaży jest również drugi model, w którym rozstaw osi został powiększony o 140 mm. Modele serii 7 są jedynymi samochodami marki BMW, w których stosuje się dwunastocylindrową jednostką napędową V12. W marcu 2005 roku przeprowadzono obszerny lifting tego modelu, reagując w ten sposób na negatywną krytykę stylistyki tego auta.
Na podstawie przedłożonej wersji nadwozia „siódemki” opracowano opancerzoną limuzynę BMW High Security, której struktura karoserii została wzmocniona płytami pancernymi. Modyfikacje te pozwoliły na przyznanie temu samochodowi największej ważnej w Niemczech klasy bezpieczeństwa B7. Aby mogła być przyznana ta klasa bezpieczeństwa samochód musi między innymi przetrwać ostrzał z odległości 10 metrów ze snajperskiego wyborowego karabinu Dragunowa.
W styczniu 2007 roku BMW przedstawiło małą limitowaną do 100 samochodów serię o napędzie wodorowym, BMW Hydrogen 7, której podstawę stanowi nadwozie wydłużonego modelu aktualnej serii 7. Jednostką napędową jest zmodyfikowany dwunastocylindrowy silnik V12, który umożliwia jazdę zarówno na wodór jak i na benzynę. Jest to pierwszy na świecie seryjny samochód z napędem wodorowym. Samochodu tego nie można kupić, jest on oddawany w leasing wybranym osobom ze świata polityki i showbiznesu, którzy są ambasadorami tej nowej technologii.

Wersje nadwozia / wersje silnikowe

Wersje nadwozia
Kod produkcyjny Typ nadwozia Wersja Opis
E65 Sedan Wersja 4- drzwiowa 0Expression error: Unrecognised word "wersja".Expression error: Unrecognised word "wersja"Wersja podstawowa
E66 Sedan Wersja 4- drzwiowa 0Expression error: Unrecognised word "wersja".Expression error: Unrecognised word "wersja"Wersja o powiększonym rozstawie osi
E67 Sedan Wersja 4- drzwiowa 0Expression error: Unrecognised word "wersja".Expression error: Unrecognised word "wersja"Wersja opancerzona
E68 Sedan Wersja 4- drzwiowa 0Expression error: Unrecognised word "wersja".Expression error: Unrecognised word "wersja"Wersja o napędzie wodorowym
Wersje silnikowe
Model Cylindry Pojemność Moc maksymalna Maks. moment obrotowy Typ nadwozia
Silniki benzynowe
730i 6 2.996 cm3 190 kW (258 KM) przy 6.600 obr/min 300 Nm przy 2.500 obr/min E65, E66
740i 8 4.00 cm3 225 kW (306 KM) przy 6.300 obr/min 390 Nm przy 3.500 obr/min E65, E66
750i 8 4.799 cm3 270 kW (367 KM) przy 6.300 obr/min 490 Nm przy 3.400 obr/min E65, E66, E67
760i 12 5.972 cm3 327 kW (444 KM) przy 6.000 obr/min 600 Nm przy 3.950 obr/min E65, E66, E67
Silniki wysokoprężne
730d 6 2.993 cm3 170 kW (231 KM) przy 4.000 obr/min 520 Nm przy 2.000 obr/min E65, E66
745d 6 4.423 cm3 242 kW (329 KM) przy 3.800 obr/min 750 Nm przy 1.900 obr/min E65, E66

* seria 8 - duże (długość 4,8 m masa 1,8 tony) , dwudrzwiowe (coupe 2+2), luksusowe samochody o charakterze Gran Turismo. Produkowane w latach 1989-1999.

Oferowane Wersje: 1. 850i (1989-1994) silnik V12 5 litrów, 300 koni mocy, moment obrotowy 450Nm, przyspieszenie 0-100 km/h około 6.8 sek. prędkość maksymalna 250 km/h (ograniczona elektronicznie) 2. 840Ci (1993-1999) silnik V8 4 litry, 286 koni mocy, moment obrotowy 400Nm (od roku 1996 V8 4,4 litra, 286 koni, 420 Nm), przyspieszenie 0-100 km/h ok. 7,4 sek. prędkość maksymalna 250 km/h (ograniczona elektronicznie) 3. 850Ci (1994-1999) silnik V12 5,4 litra, 326 koni mocy, moment obrotowy 490Nm, przyspieszenie 0-100 km/h około 6.8 sek. prędkość maksymalna 250 km/h (ograniczona elektronicznie) 4. 850CSi (od 1992) silnik V12 5,6 litra, 381 koni mocy, moment obrotowy 550Nm, przyspieszenie 0-100 km/h około 6.0 sek. prędkość maksymalna 250 km/h (ograniczona elektronicznie) Wersja CSi dostępna wyłącznie z manualną, 6 biegową skrzynią biegów

Wyprodukowano również krótką serię testową (18 sztuk) samochodów z silnikiem V8 3,0 litra (830i) o mocy 218 koni, lecz ze względu na niezadowalające osiągi nigdy nie zostały wprowadzone do oficjalnej oferty i produkcji seryjnej.

* seria X - to samochody klasy sportowo- użytkowej (SUV Sport Utility Vehicle ) które w BMW znane są jako SAV. (Sports Activity Vehicle) Obecnie na rynku dostępne są dwa modele BMW serii X

* BMW X5 to luksusowy SUV o napędzie na cztery koła. W roku 2006 BMW sprzedało 75.321 modeli X5, co stanowiło 6,4% rocznego zbytu. Konkurentami X5 w tej klasie są takie samochody jak: Audi Q7, Mercedes klasy M, Lexus RX
Pierwszy BMW X5 został wprowadzony do produkcji w roku 1999 (kod produkcyjny E53) i był w sprzedaży do roku 2006. Samochód ten przeznaczony jest głownie na rynek północnoamerykański i dlatego też na miejsce produkcji wyznaczona została fabryka BMW w Spartanburg w stanie Południowej Karoliny. We wrześniu 2006 roku rozpoczęto produkcje drugiej edycji X5 (kod produkcyjny E70).

* BMW X3 to kompaktowy SUV o napędzie na cztery koła. W roku 2006 X3 znalazło 114.000 nabywców, co stanowi 9,6% rocznego zbytu marki BMW. Samochód ten był pierwszym przedstawicielem w tej klasie, konkurentami mają być zapowiedziane modele Audi Q5,czy też VW Tiguan
Obecny na rynku BMW X3 jest pierwszą generacją tego samochodu (kod produkcyjny E83), który został zaprezentowany na Międzynarodowej Wystawie Samochodowej we Frankfurcie nad Menem w 2003 roku. BMW nie przewidziało aż takiego sukcesu tego samochodu. Planowana roczna produkcja wydawała się zbyt mała by samochód ten opłacało się produkować w jednej z fabryk BMW. Z tego powodu produkcję zlecono firmie Magna Stayer w austriackimi Graz. We wrześniu 2006 roku przeprowadzono lifting tego modelu.

* BMW X6 to sportowy, luksusowy samochód klasy sportowo- użytkowej o karoserii 5- drzwiowego coupe. Jest to trzeci model z serii X, którego produkcja i sprzedaż zapowiedziana jest na początek 2008 roku. Podczas 62 Międzynarodowej Wystawy Samochodowej we Frankfurcie nad Menem BMW przedstawiło stylistycznie zbliżony do wersji seryjnej prototyp pod nazwą BMW Concept X6.

* seria Z - seria niewielkich kabrioletów i roadsterów. Pojazdy z tej serii długo nie cieszyły się powodzeniem,ponieważ były wypuszczane w krótkich/limitowanych seriach.Od kilku lat kojarzone są jako samochód Jamesa Bonda.

Wersja silnikowa - Moc kW/KM

* Z3 roadster 1,8 85 / 116 przy 5500
* Z3 roadster 1,9 103 / 140 przy 6000
* Z3 roadster 1,9 Automat 103 / 140 przy 6000
* Z3 roadster 2,8 141 / 192 przy 5300
* Z3 roadster 2,8 Automat 141 / 192 przy 5300
* Z3 M roadster 236 / 320 przy 7400
* Z3 roadster 3,0 170 / 231

* seria M - najbardziej usportowione samochody serii 3, 5 i 6 w topowych wersjach, z najmocniejszymi silnikami produkowane przez BMW Motorsport. BMW M5 to jeden z najszybszych rodzinnych sedanów na świecie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
baster530
Moderator
Moderator



Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 891
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kwidzyn

PostWysłany: Pią 15:13, 16 Lis 2007    Temat postu:

Podłączam się pod temat...

...korzystając z uprzejmości kolegi zamieszczam zdjęcia manufaktury z Monachium. Jako, że jest to mekka nas wszystkich, czyli posiadaczy i fanów marki pozwoliłem sobie na zamieszczenie tych zdjęć w formacie większym niż obowiązujący...myślę, że będzie mi to wybaczone, hehe. Przepraszam wszystkich za nieobrócenie poniektórych zdjęć. Przyjemnej lektury i oglądania. Pozdrawiam.

poprawiłem fotki, teraz są już prawidlowo... Mod. bmwe34




































Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karol
Pisarz sztabowy
Pisarz sztabowy



Dołączył: 25 Paź 2007
Posty: 153
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Nowe Miasto Lubawskie

PostWysłany: Czw 19:35, 13 Gru 2007    Temat postu:

co to jest za silnik? 7 i ostatnie zdjecie.Wydaje mi sie,ze jest to cos mocnego...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Dzikus
Administrator
Administrator



Dołączył: 03 Maj 2006
Posty: 1184
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń

PostWysłany: Czw 19:39, 13 Gru 2007    Temat postu:

Karol napisał:
co to jest za silnik? 7 i ostatnie zdjecie.Wydaje mi sie,ze jest to cos mocnego...


od samolotu Blue_Light_Colorz_PDT_15


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
baster530
Moderator
Moderator



Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 891
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kwidzyn

PostWysłany: Pią 1:28, 14 Gru 2007    Temat postu:

Dzikus napisał:
Karol napisał:
co to jest za silnik? 7 i ostatnie zdjecie.Wydaje mi sie,ze jest to cos mocnego...


od samolotu Blue_Light_Colorz_PDT_15


Dokładnie...tzw. układ X9 Blue_Light_Colorz_PDT_04 Blue_Light_Colorz_PDT_04 Blue_Light_Colorz_PDT_04


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karol
Pisarz sztabowy
Pisarz sztabowy



Dołączył: 25 Paź 2007
Posty: 153
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Nowe Miasto Lubawskie

PostWysłany: Wto 19:51, 18 Gru 2007    Temat postu:

ha ha ha ,ale smieszne,boki zrywac

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
baster530
Moderator
Moderator



Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 891
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kwidzyn

PostWysłany: Wto 20:51, 18 Gru 2007    Temat postu:

No nie denerwuj się Karol...nie miałem nic na myśli...bo w sumie to jest taki jakby układ X, co nie?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Santino
Moderator
Moderator



Dołączył: 13 Paź 2006
Posty: 669
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Z Klawiatury

PostWysłany: Śro 0:34, 19 Gru 2007    Temat postu:

To jest silnik gwiazdowy. stosowany stricte w lotnictwie, mimo ze mialem o nim lekcje w samochodowce do tej pory nie wiem na jakiej zasadzie dziala Wesoly

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
baster530
Moderator
Moderator



Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 891
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kwidzyn

PostWysłany: Śro 18:45, 19 Gru 2007    Temat postu:

Santino napisał:
To jest silnik gwiazdowy. stosowany stricte w lotnictwie, mimo ze mialem o nim lekcje w samochodowce do tej pory nie wiem na jakiej zasadzie dziala Wesoly


W sumie to ja też nie mam pojęcia jak pracuje ten silnik. Z ostatniego zdjęcia nic nie wynika, a wygląda to wręcz jak zaprzeczenie regułom pracy korbowodu...może jest ktoś na forum kto obejmuje ten temat, hmm?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bmwe34
Administrator
Administrator



Dołączył: 09 Maj 2006
Posty: 988
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń

PostWysłany: Czw 9:42, 20 Gru 2007    Temat postu:

Silnik gwiazdowy jest to wielocylindrowy silnik spalinowy, w którym cylindry umieszczone są promieniowo na obwodzie koła, z centralnym wałem korbowym. Silnik gwiazdowy może zawierać od trzech do kilkunastu cylindrów. Silnik taki może mieć obieg zarówno dwusuwowy jak i czterosuwowy. W przypadku tego drugiego (ponad 90% konstrukcji) ilość cylindrów w danej gwieździe jest zawsze nieparzysta. Kilkunastocylindrowe silniki gwiazdowe budowane są w układzie podwójnej, a czasem i poczwórnej gwiazdy (np. silniki do Douglas DC-7).

Silniki gwiazdowe chłodzone są powietrzem. Silniki tego typu stosowane są przede wszystkim do napędzania samolotów śmigłowych ze względu na lekkość (dzięki chłodzeniu powietrzem) i dużą odporność na uszkodzenia oraz dobre warunki chłodzenia, rzadziej do innych zastosowań.

Nietypowym przykładem jest 42-cylindrowy chłodzony wodą silnik M503 w układzie sześciokrotnej gwiazdy stosowany np. na kutrach rakietowych Osa




Silniki produkowane przez BMW:

BMW 112* - 12 cylindrowy chłodzony powietrzem silnik w układzie odwróconego V, jedynie prototypy.

BMW 114* - 9 cylindrowy chłodzony powietrzem, eksperymentalny silnik gwiazdowy, jedynie prototypy.

BMW 116* - 12 cylindrowy chłodzony powietrzem silnik w układzie odwróconego V, jedynie prototypy.

BMW 132 - 9 cylindrowy gwiazdowy silnik chłodzony powietrzem. Użyty na: Do 17P, Do 18L, Ju 34, Ju 46, Ju 52/3m, Fw 62, Ju 90, Ar 95, He 114, He 115, Hs 123, Hs 124, Ha 137A, Ha 140, Ha 142, Ju 160, Ar 195, Ar 196, Ar 197, Fw 200A/B.

BMW 139* - 18 cylindrowy silnik w układzie podwójnej gwiazdy, chłodzony powietrzem. Jedynie prototypy.

BMW model VI - 12 cylindrowy silnik w układzie litery "V" chłodzony cieczą. Użyto go na: Do 10, Do 13C, Do 14, Do 15, Do 16, Do 17A/C/E/F, Do 23, (He 45, He 49, He 51, He 52, He 59, He 60, He 61, Ar 65, Ar 68F, He 70, He 111C.

BMW model VII - 12 cylindrowy silnik w układzie litery "V" chłodzony cieczą. Użyty na: Ju 52/1m.

BMW model X - 5 cylindrowy silnik gwiazdowy, chłodzony powietrzem.

BMW 801 - 14 cylindrowy silnik w układzie podwójnej gwiazdy, chłodzony powietrzem. Użyto go na: Ju 88B/H/S/T, BV 141B, BV 144, He 177B, Ju 188E/F/R, Fw 190, Do 217E/J/K, He 220, Ar 232A, BV 237, Fw 261, Fa 284, (Ju 290, Ju 388, Ju 390, Ta 400, Ju 488, Ar 532.

BMW 801-ML w 3 ujęciach wykonanych w New England Air Museum, Connecticut [Copyright Tom Zmuda & [link widoczny dla zalogowanych]







BMW 802* - 18 cylindrowy silnik w układzie podwójnej gwiazdy, pochodny od BMW 801. jedynie niekompletny prototyp.

BMW 803*** - 28 cylindrowy silnik w układzie podwójnej gwiazdy chłodzony cieczą. Jedynie prototyp.

BMW 804** - 14 cylindrowy silnik w układzie podwójnej gwiazdy chłodzony powietrzem. Jedynie projekt

BMW 805** - Silnik w układzie podwójnej gwiazdy (1944r), pochodny od BMW 801. jedynie projekt.



źródło: [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez bmwe34 dnia Czw 9:49, 20 Gru 2007, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum BMW M-Power Club Toruń Strona Główna -> Galerie / Historia BMW Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin