Forum BMW M-Power Club Toruń Strona Główna BMW M-Power Club Toruń
FORUM PASJONATÓW MARKI BAYERISCHE MOTOREN WERKE
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

pompowanie opon azotem

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum BMW M-Power Club Toruń Strona Główna -> Pomocna dłoń
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ctrls
Pisarz sztabowy
Pisarz sztabowy



Dołączył: 26 Lut 2010
Posty: 259
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 15:55, 14 Lip 2010    Temat postu: pompowanie opon azotem

2 pytanka,
co o tym sądzicie?? ja słyszałem same zalety, a czy znacie jakieś wady??
Oraz gdzie w Toruniu to robią??


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
podol
Redaktor
Redaktor



Dołączył: 08 Wrz 2009
Posty: 444
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 16:31, 14 Lip 2010    Temat postu:

Wady - drożej niż zwykłe pompowanie powietrzem, a jakie zalety słyszałeś?? 78% naszego powietrza to azot Mruga więc nie wiem czy różnica będzie zauważalna.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ctrls
Pisarz sztabowy
Pisarz sztabowy



Dołączył: 26 Lut 2010
Posty: 259
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 16:37, 14 Lip 2010    Temat postu:

z jednej ze stron:


Czy warto wypełniać opony azotem?

Od początku lat sześćdziesiątych laboratoria producentów ogumienia oraz niezależne instytucje badawcze prowadziły badania nad zagadnieniem wpływu medium wypełniającego oponę na jej zużycie.
Już wtedy wyniki przeprowadzanych prób potwierdziły techniczno-ekonomiczną zasadność stosowania azotu.

Wówczas też wprowadzono pompowanie azotem w kołach pojazdów pracujących w najcięższych warunkach:

* W przemyśle wydobywczym
* W przemyśle lotniczym
* W transporcie towarów palnych i niebezpiecznych
* W sportach samochodowych (Formuła1)

Za stosowaniem azotu jako medium do pompowania opon przemawia kilka naukowo potwierdzonych faktów.
Do najważniejszych z nich należą:

* opona napompowana azotem utrzymuje ciśnienie trzykrotnie dłużej niż opona napełniona tlenem. Fakt ten ma niebagatelne znaczenie, gdyż ciśnienie w oponie niższe od nominalnego o 0,2 bara skraca żywotność opony o 10%, a ciśnienie niższe o 0,6 bara powoduje skrócenie jej żywotności niemalże o połowę.
* azot pozytywnie wpływa na żywotność opon – przeprowadzone testy wykazały, że zmniejszenie ilości tlenu o 6% powoduje wydłużenie żywotności aż o 22%.
* ze względu na właściwości chemiczne azotu i brak wchodzenia tego gazu w reakcję z metalem występuje mniejsze ryzyko wystąpienia rdzy na obręczy.
* azot jest gazem niepalnym i nie podtrzymuje palenia, zatem nie występuje ryzyko powstania pożaru podczas pompowania opon – szczególnie ciężarowych.
* przy oponie napompowanej azotem nie występuje zużycie warstwy butylowej i karkasu, w przeciwieństwie do opony napompowanej powietrzem, co jest szczególnie istotne dla procesu bieżnikowania.

Mimo wielu potwierdzonych korzyści płynących ze stosowania azotu do pompowania opon, potwierdzonych także przez renomowanych producentów ogumienia, dopiero w ostatnich kilku latach jego stosowanie stało się popularne.
Obecnie na rynku możemy spotkać dwie metody pompowania kół azotem, które są wykorzystywane w serwisach ogumienia:

* pompowanie azotem przy użyciu gazu z butli. Jest to najprostsza metoda pompowania kół azotem. Do jej najważniejszych zalet należą niskie koszty instalacji oraz duża dostępność azotu w butlach.
* pompowanie za pomocą wytwornicy azotu polega na zastosowaniu urządzenia, które odzyskuje azot z powietrza. Jedną z pierwszych firm, która opracowała takie urządzenie z przeznaczeniem dla branży motoryzacyjnej, jest firma Butler.

Ciekawostkę stanowi zasada działania:

Głównym elementem generatora azotu do kół jest specjalny filtr rozdzielający cząsteczki tlenu od cząsteczek azotu. Sprężone powietrze, które zasila generator azotu przepływa przez membranę zbudowaną z wielu włókien polimerowych. Ponieważ cząsteczki tlenu mają inną prędkość niż cząsteczki azotu, przenikają one na zewnątrz membrany zapewniając jednorodny przepływ cząstek azotu.
Wniosek

Napełnianie opon azotem to uzasadniona innowacja przeznaczona dla każdego kierowcy. Jej skutkiem jest nie tylko oszczędność opon i pieniędzy użytkowników, ale także znaczna poprawa bezpieczeństwa na drodze.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Ctrls dnia Śro 16:37, 14 Lip 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kazikm3
Redaktor naczelny
Redaktor naczelny



Dołączył: 19 Kwi 2008
Posty: 823
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: dolnoślaskie/UK
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 16:49, 14 Lip 2010    Temat postu:

koła są lżejsze więc waga auta jest mniejsza i spalanie też

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ctrls
Pisarz sztabowy
Pisarz sztabowy



Dołączył: 26 Lut 2010
Posty: 259
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 16:52, 14 Lip 2010    Temat postu:

waga mniejsza?? ile?? kilogram? dwa??
bez przesady, ta różnica jest minimalna, jak podol stwierdził 70% powietrza to azot. więc nie sądzę by dało się to odczuć w spalaniu


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ttomek
Moderator
Moderator



Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 1248
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wa-wa okolice
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 11:33, 15 Lip 2010    Temat postu:

nie chodzi o samą wagę

pompowanie azotem ma jeszcze jedna ważniejsza zaletę, mianowicie 02 - tlen jest bardziej podatny na zmianę objetości. a N azot nie
co oznacze, ze jak napompujesz oponke normalnie mieszanką atmosferyczną i przejedziesz 150 kilometrów to opona i felga oraz w niej powietrze sieę rozgrzewa i zwiększa objętość.

w pompowaniu azotem nie jest to tak wielka różnica - czyli np w wyśigach pompujące 2,5 atmosfery po przejechaniu ostrych 10 okrążeń zmiana to myślę do 5% objętości (strzelam - nie są to dane potwierdzone doświadczalnie tylko dla pokazania o co chodzi) a zwykłe powietrze zwiekszy objetość o 18% (strzelam również) i masz kamień - czyli gorsze trzymanie

z własnego doświadczenia wiem, że zmiana objetości na zwykłym powietrzu w 16' dochodzi do 0.5 atmosfery (podobno nawet wiecej) więc jest to różnica dośćspora


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ctrls
Pisarz sztabowy
Pisarz sztabowy



Dołączył: 26 Lut 2010
Posty: 259
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 13:47, 15 Lip 2010    Temat postu:

a wad oprócz 5zł więcej na kółko nie ma tego rozwiązania??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kazikm3
Redaktor naczelny
Redaktor naczelny



Dołączył: 19 Kwi 2008
Posty: 823
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: dolnoślaskie/UK
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 20:28, 15 Lip 2010    Temat postu:

Ctrls napisał:
waga mniejsza?? ile?? kilogram? dwa??
bez przesady, ta różnica jest minimalna, jak podol stwierdził 70% powietrza to azot. więc nie sądzę by dało się to odczuć w spalaniu


weż sobie felgę stalową napompuj azotem a drugą normalnie i wrzuć na wagę to się przekonasz Jezyk

jakbyś robił ze 100tyś. rocznie to na pewno poczujesz różnicę Mruga

w niemcowni już dawno zimowe koła pompują azotem żeby były lżejsze ,wtedy masz zielone kapturki na zaworach Wesoly


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Lukasz__88
Pisarz sztabowy
Pisarz sztabowy



Dołączył: 25 Gru 2006
Posty: 264
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wawa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 21:25, 15 Lip 2010    Temat postu:

Ostatnio zakupiłem sobie zestaw monitorujący ciśnienie w oponach i powiem że róznica pomiedzy zimnymi a ciepłymi oponami wynosi jakies 2-3 psi, na zwykłej mieszance. Niedługo bede zmieniał opony to poprosze o azot i zobacze czy ciśnienie bedzie rosło

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
podol
Redaktor
Redaktor



Dołączył: 08 Wrz 2009
Posty: 444
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 17:24, 16 Lip 2010    Temat postu:

Lukasz__88 napisał:
Niedługo bede zmieniał opony to poprosze o azot i zobacze czy ciśnienie bedzie rosło
Z chęcią poczytam o efektach praktyka Wesoly Może rzeczywiście ma to jakiś sens? Niepewny

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum BMW M-Power Club Toruń Strona Główna -> Pomocna dłoń Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin